Een korte samenvatting - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Maaike Zelst - WaarBenJij.nu Een korte samenvatting - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Maaike Zelst - WaarBenJij.nu

Een korte samenvatting

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

09 Februari 2010 | Gambia, Kololi

Geschreven op: 9 februari 2010. 11:45
Dag lieve kijkbuiskinderen!
Momenteel zijn we bezig met de 4e dag! Heerlijk onder de bantaba! Ik schrijf mijn verhaaltje van vandaag even zonder internet! Ik zal morgen of misschien vanavond het dit verslag online plaatsen.
Zoals het er nu naar uit ziet, niet veel te doen. Ik heb Ebrima op pad gestuurd om ijs voor de koelbox te halen. Zo heb ik heel even tijd voor mezelf. Even rust, even moe van alle verhalen die om mijn oren vliegen, de hele dag! Hahaha!

Zondag wandeldag!!

Zondag hebben Ebrima en ik een eind gelopen. We begonnen in het Senegambiagebied waar ik mijn laatste verhaaltje heb geschreven. Daarna zijn we naar het strand gegaan. Onderweg een paar smakelijke banaantje gekocht. We hebben ongeveer een 1,5 aan het strand doorgebracht. Ebrima heeft wat gezwommen en gerend. Ik heb vooral gerookt en in mijn boek gelezen! Even rust! V ia het strand zijn we richting Turntable gelopen, dat is ver! Ik met mijn tere, lichtgevende huidje in die brandende zon! Pet op, zonnebril en gelukkig heb ik de redding van elke blanke bij me; zonnebrand! Toch nog een beetje verbrand!
Bij het tankstation gestopt om wat bezine te kopen voor de generator. En ja, óók meetpie! En ja, die zijn lekker! Bedankt voor de tip pap en mam!
Deze avond heb ik voor het avondeten boeren omelet gemaakt. Heerlijk! Ook Ebrima vond het lekker.
’s Avonds, voor het slapen gaan, nog een dvd gekeken. Dit keer was het Hotel Rwanda. Op verzoek van Ebrima. Halverwege de film kreeg ik wel te horen dat hij de film niet leuk vond, teveel geweld! Terwijl ik heb daar voor gewaarschuwd had! Tjaaa……
Maandag Vickydag!
Goeiemorgen deze morgen! Ook weer lekker geslapen deze nacht! Voelt goed dat ik ondanks de warmte, toch goed slaap.
Vanmorgen zijn we begonnen met het bezoeken van Akalo, dit is het dorpshoofd. Wat een apart iets, om op bezoek te gaan mij zo’n machtige man (ahglum). Je moet je er vooral niet zo veel bij voorstellen. Niet zoals in Nederland een burgemeester met een net pak en een dikke ketting.
We moesten onze schoenen uit doen, voordat we het betreffende hok in konden (ivm geloof). In het hok trof ik 3 mannen aan, 2 zittend op een bank, 1 liggend op de grond. De man op de grond bleek Akalo te zijn. Ik gaf hem een hand en mocht gaan zitten op een stoel. Na wat gepraat tussen de mannen werd mij uitgelegd wat er gezegd was. Er was besproken dat er een Nederlandse meid op de compound woont van Akalo, zij doet ook vrijwilligerswerk in Tanji. Hoe ze heet, hoe oud ze is en wat ze precies doet, wist niemand te vertellen.
Daarna zijn we terug gelopen naar de compound, via een andere weg. Onderweg een school gepasseerd wat (ook) gesponsord wordt door Nederlanders.
Eenmaal op de compound nog even de laatste spullen gepakt voordat we richting vicky zouden gaan. Wéér terug lopen naar de markt van Madiana. Daar stapten we op de bushtaxi. Voor de grap heb ik onderweg de mensen geteld, 26 !!!!!!! en dan heb ik de mensen op het dak nog niet eens mee geteld. En geloof me, het kan erger! Hoe krijg je 30 Gambianen in een klein busje? Haha! Ik zal er binnenkort een foto van maken.
Op Turntable zijn we in een taxi gestapt die ons naar het Senegambia gebied bracht. Rechts van het Senegambia gebied, aan het strand heb ik Vicky ontmoet! We hebben een tijd gezeten, wat gedronken en wat gegeten. Daarna hebben we nog een tijd op een strandbedje gelegen en gekletst.
Ons kleurtje een beetje bijgewerkt, o o o wat zijn wij wit!
Rond 6en zijn we in een taxi gestapt. Vicky afgezet in Kololi, daar heeft ze een klein huisje. Ook hier moet je je niet te veel bij voorstellen.
Ebrima en ik hebben ons af laten zetten bij ‘’Badala park’’, hier ben ik samen met pap, mam en iris geweest in 2007 (+ Herman, Annette, Erwin, Irma). Aanvankelijk zag het er naar uit dat ik Mo zou ontmoeten maar dit bleek later niet mogelijk te zijn.
Dus weer terug naar Kololi! Hier heb ik gedoucht bij Vicky en kleding van haar geleend. Daarna zijn we naar Amsterdam Dolphins gelopen, een restaurant met (gratis) draadloos internet! Helaas had ik mijn laptop niet bij me! Ode aan Vicky! Kon haar laptop even gebruiken om bij te kletsen met het thuisfront en Chiel! Zo fijn! <3
Ook is het grappig om te zien hoe Ebrima tegen de laptop praat! Ik had Chiel op de cam en pap en mam kwamen ook even in beeld. Nu was het zo dat wij het thuisfront konden horen, het thuisfront ons niet! Ebrima vond dit maar wat grappig en praatte honderduit tegen de webcam!

En de vooruitzichten zijn nog beter! Chiel komt 12 maart een weekje! Zo zo zo zo blij!
Cindy komt 10 maart een week met wat vrienden! Gezelligheid in Gambia! Ik tel alvast af!

Terug in de taxi kregen Ebrima en ik een heftige discussie over geld. Hij is er van overtuigd dat hij alles voor mij wil betalen. Dit is gewoon niet mogelijk en niet logisch! Om dit aan zijn verstand te brengen heb je een hoop geduld en doorzettingsvermogen nodig. Uit protest kocht hij onderweg Ganja (wiet). Ja, Maaike moet wel weten dat ze hem teleur stelt, haha!

Eenmaal thuis een DIKKE spin in mijn kamer, Ebrima de boel maar laten doorzoeken. Ben als de dood voor die beesten! Hij heeft er 1 gevangen, maar weet niet zeker of het de spin is die ik zag! Uiteindelijk sliep ik rond 2 uur. En om 8 uur klonk er harde muziek uit de stereo van Ebrima! Whaaaa!!!!

De vooruitzichten voor de komende tijd zijn:
Woensdag waarschijnlijk ontmoeting met de mensen van het project. Ebrima is op dit moment in Tanji en probeert mensen tegen te komen van het bestuur, zo kunnen ze mij bellen.
Ook moeten we 1 dezer dagen nog even naar het schooltje hier tegenover. Ik heb de docent afgelopen weekend ontmoet. Een aardige man.

Ik hou jullie op de hoogte en sorry voor het te lange verhaal! Liep een beetje achter en er gebeurd elke dag wel wat!

Dikke kus en veel liefs! Maaike


  • 09 Februari 2010 - 23:30

    Frank:

    Heey Maaike :-)

    Leuk dat je het enorm naar je zin hebt daar. Het gaat vast een zeer leuke periode worden wat je nooit meer zult vergeten. Geniet ervan en veel plezier met je project straks!

    Groetjes Frank

  • 10 Februari 2010 - 11:55

    Huub:

    Alweer een nieuwe dag in het warme Gambia. Hier is het koud, wit, glad. Ik kijk uit naar goed nieuws over de auto, je schaduw en je eerste indruk bij het project.
    Groetjes,
    Huub

  • 10 Februari 2010 - 12:44

    Piet Uit Zwollywood:

    heey schoonheid,..

    fijn om gisteren van je gehoord te hebben dat je het erg naar je zin hebt. mis nog wel een beetjuuh foto's uit de omgeving en van de mooie natuur daar en de mensen waar je mee omgaat daar. nou veel plezier daar en geniet van elke dag.

    liefs

  • 10 Februari 2010 - 15:19

    Chiel:

    Lieverd!

    Wat een lang verhaal ja ;)
    Mooi dat het goed gaat allemaal :D

    Kus

  • 10 Februari 2010 - 18:32

    Piet (en Corry):

    word ik nog gefeliciteerd?

    ik ben vandaag (10 feb) 65 jaar geworden

    mooi dat het goed met je gaat en dat je het naar je zin hebt.

    groetjes van iedereen.

  • 12 Februari 2010 - 17:34

    Sylvia:

    He Maaike, het gaat goed met je zo te zien, leuk om al je verhalen te lezen. Veel liefs van mij en Denise

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Actief sinds 10 Dec. 2009
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 43881

Voorgaande reizen:

05 Februari 2010 - 04 Juni 2010

Gambia onder mijn voeten

Landen bezocht: