Ups en Downs - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Maaike Zelst - WaarBenJij.nu Ups en Downs - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Maaike Zelst - WaarBenJij.nu

Ups en Downs

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

11 Mei 2010 | Gambia, Kololi

Lieverds

Hier weer een nieuw bericht uit het heerlijke Gambia!

De afgelopen weken verliepen een beetje langzaam en vooral moeizaam. Gelukkig heb ik mezelf en de reden van het hier zijn ondertussen weer gevonden!

Na 2 keer ''niet lekker zijn'' ben ik nu weer helemaal gezond, zoals het er naar uit ziet. Veel ontstekingen aan mijn voeten gehad en was er helemaal zat van!

Op de lodge ging het ook een beetje moeilijk door verschillende voorvallen. Dit heeft vooral te maken met de Gambiaanse luiheid van het personeel en ik heb het moeilijk gevonden hen te activeren/motiveren. Ik heb diep respect voor mijn mama Marie. Zij runt de lodge zo goed en zo kwaad als het gaat. Het is natuurlijk extra moeilijk wanneer 1 persoon WEL wil, en een aantal anderen het bijltje er bij neergooien!

Afgelopen week werd Marie uitgenodigd bij de Vice President van Gambia!
Om 1 uur 's middags werden wij verwacht in the House of State, om precies te zijn in het kantoor van de vice President.
Deze uitnodiging kreeg Marie om de cheque in ontvangst te nemen van de opbrengst van de auto's die de Amsterdam-Dakar Challenge hadden gereden voor de stichting Second Home.
Ook hier geldt GMT, om 1 uur moesten we present zijn, om half 3 liepen we dan het kantoor van Ms. Isatou Njie-Saidy.
Na wat gekletst en geluister werd er zelfs nog geopperd door de hoge mensen dat er een deel van de opbrengst geschonken moest worden aan de Jammeh foundation for Peace! Terwijl er al 10% naar hen toe gaat.
Tijdens ons bezoek werd er niks geserveerd, geen hapjes, geen drankjes... Of ben ik te Nederlands gebleven om dit ''gewoon'' te vinden?
Anyway, Ik ben een mooie ervaring rijker en heb 2 keer de hand van de op 1 na belangrijkste persoon van Gambia morgen schudden!
Holleee!

Momenteel ben ik bezig om Ouley te voorzien van spierontspanners. Dit kost veel tijd en zoekwerk. Tussendoor zijn er wat subdoelen bereikt maar ik heb nogsteeds niet wat ik wil! Ik doe hard mijn best om samen met welwillende doktoren en apotheken zo goed mogelijke medicijnen te krijgen, met een klein prijskaartje. Dit is moeilijk in Gambia, aangezien hier geen goed geregelde gezonheidszorg is en zij zorgverzekeringen niet kennen!

Wanneer ik bij de familie Baldeh geweest ben, is mijn dag weer goed, ondanks de schrijnende situatie die hier gaande is. Geen geld, 3 zieke kinderen, geen uitzicht op een goede afloop. Toch zorgen moeder en de kinderen voor een lach op mijn gezicht! Voor de rest van de dag!

Het voelt zo goed om hier te zijn. Goede dingen te doen en te merken dat hier zoveel mensen zijn met een goed hart!
Als ik denk aan de tijd die ik hier nog heb en het afscheid wat gaat komen krijg ik een brok in mijn keel. Maar het hoort er bij....

Onze Bummie (de hond) heeft zijn plekje gevonden op de lodge. Vorige week was de arme schat ook ziek. En dan komt het onvermijdelijke dierenarts-bezoek. Bummie is een paar dagen boos op me geweest. Het was ook wel erg zielig! Bij binnnenkomst kreeg meneer een muilkorf om en werd gewassen, bedrukt, bevoelt en geprikt. Volgende week wordt hij gecastreerd, dus dan zal hij de rest van zijn leven wel boos op me zijn!

De bouwwerkzaamheden in Madiana schieten mooi op! Ik heb al heel lang niets meer over Madiana verteld maar het is op dit moment een soort bouwput met een ''om-sambuca-zeurende-watchman''. Deze rasechte plastic moslim krijgt een slokje als hij klaar is met bouwen. Maar het is een veelbelovend stukje compound!

Aankomende vrijdag is Chiel weer van de partij!
Het beloofd een week te worden, vol feest, leuke dingen en tussendoor hard werken!
Laatste puntjes op de laatste i-tjes zetten!
Als Chiel weer vertrokken is vlieg ik 2 weken later weer naar het koude Nederland, gek genoeg/uiteraard verlang ik weer terug naar huis!

Tot gauw!

Liefs en een dikke smok!
Maaike<3


  • 11 Mei 2010 - 17:36

    Laura:

    Hey meid,

    Ik vind het geweldig dat je vol blijft houden!! Elke keer lees ik je verhaal en denk ik weer, ze doet het toch maar mooi even allemaal, daar in het verre Gambia.

    Nog even volhouden, voor je het weet ben je weer terug in Nederland en loop je hier weer in de kou en in de regen....

    Groetjes, Laura.

  • 12 Mei 2010 - 10:44

    Cediena:

    En ik maar berichtjes sturen en maar wachten op reisverlagen.....
    Kreeg ik vorige week te horen van mijn moeder dat jij dat op deze site doet.
    Ik ga de tijd nemen om alles te lezen.
    groeten Cediena

  • 14 Mei 2010 - 00:45

    Clan Mc Kramer:

    Hoi hoi,

    Wat vliegt de tijd eigenlijk... Maar wel erg leuk om steeds te kunnen lezen wat je zoal beleefd al zal e.e.a. ook minder plezierig zijn. Begrijp dat je van de tijdelijke logees af bent? (wurmpie...)

    Op dit moment heb ik wat last van hier en daar een bui... (loopneus, hoofd- en keelpijn etc.) Kan dus niet slapen, maar het goede daarvan is uiteraard wel dat ik nu wel uitgebreid even de tijd kan nemen om even een berichtje naar jou te sturen.

    Zoals je uit bovenstaand stukje misschien kunt opmaken is het weer hier wederom niet echt om over naar huis te schrijven, maar voor komend weekend is ons beter weer beloofd. We shall see...

    De jongens hebben vakantie nu (al moest Jorn afgelopen maandag t/m woensdag nog wel even naar school). Wat logeerpartijtjes, dagje verkeerspark Assen, we hebben ons best vermaakt. Wel lachen toen in Assen ineens het stroom wegviel en ik toch echt heel nodig even naar de wc moest (gelukkig had ik mijn mobiel bij me en kon ik wat bijschijnen, hahaha).

    Voor de rest gaat alles zo zijn gangetje. Michael zit nog te wachten op een oproep voor de operatie aan zijn rug (wat kan wachten toch echt ongelofelijk vervelend zijn!!!) Jorn gaat goed op judo en Rens met zwemmen.

    Morgen gaan de jongens naar het logeerhuis (Jorn erg blij want ze zouden naar Verkeerspark Assen of naar Drouwenerzand gaan)en gaan Mies en ik onze trouwdag vieren met even uitwaaien in Egmond aan Zee. Op het huis wordt gepast en voor de beesten wordt gezorgd! Super geregeld!

    Misschien heb ik het al eerder wel gezegd, maar vind het zo ongelofelijk knap hoe jij je staande weet te houden! Echt diep respect vrouwke!

    Wens je een ontzettend fijne week met zijn 2-tjes!

    Veel liefs uit 3borg

  • 18 Mei 2010 - 12:07

    Trijnie Warmerdam:

    Ik wens je nog veel succes met de laatste lootjes.
    Ben een collega van mama, die houdt me steeds op de hoogte hoe het met je gaat en wat je daar voor goede dingen doet.
    Gr Trijnie

  • 25 Mei 2010 - 13:40

    Mieke:

    hoi Maaike alles onder controlen? hopelijk is je been weer beter!
    nog 10dagen en je bent weer thuis geniet van de laatste weekjes.groetjes ook voor Marie
    Mieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Actief sinds 10 Dec. 2009
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 43843

Voorgaande reizen:

05 Februari 2010 - 04 Juni 2010

Gambia onder mijn voeten

Landen bezocht: