The dark side of the smiling coast - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Maaike Zelst - WaarBenJij.nu The dark side of the smiling coast - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Maaike Zelst - WaarBenJij.nu

The dark side of the smiling coast

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

27 Maart 2010 | Gambia, Banjul

Lieve, trouwe lezers,

Vandaag naar de dokter! Ik ben zo onderhand wel zat van mijn ontstoken voeten en smeren met Fucidin helpt ondertussen niks meer. Op naar de medicijnman!
Bij binnenkomst eerst maar 300 D (10 euro) betalen om de dokter te zien.
Daarna een kruisverhoor over vanalles en nog wat, betreft gezondheid van zowel mezelf als mijn familie.
Daarna naar het laboratorium om boed en urine te laten testen.
Kort daarop kon ik terecht bij de dokter, die schreef antibiotica voor en vertelde me dat mijn bloed en urine goed was.
Antibiotica voor 5 dagen, en het wordt nu al beter! Na 1 dag!
Zo, dit was het goede nieuws van vandaag!

Gistermiddag hebben we de 3 kindertjes terug gebracht naar huis.
2 naar Tanji, 1 naar Sukuta.

Eerst was Tanji aan de beurt. Hier hebben we ook de grote zus van Aisatu en Cherno ontmoed. Zij heeft dezelfde (spier) ziekte als Aisatu en Cherno, maar dan in een verder stadium. Zij is aan haar bed gekluisterd en ontzettend mager. Ze kan niet bewegen, laat staan zelfstandig eten, naar het toilet en praten.
Gelukkig heeft ze een hele zorgzame moeder, die ontzettend veel om haar mooie kinderen geeft! Respect!
Zonder haar was dit meisje al lang niet meer hier.
De moeder heeft 4 kinderen, waarvan 3 met dezelfde ziekte. Wat het precies is, weet niemand.

Waarom Ouley zo mager is, komt door gebrek aan voeding, afgestemd op haar situatie. Het is zeker geen onwil, puur gebrek aan geld en middelen.

Waarschijnlijk gaan Aisatu en Cherno, beide hetzelfde lot tegemoed.
Beide hebben ze ook de verschijnselen van een spierziekte waarbij de spieren steeds zwakker worden en er steeds meer functies uitvallen.

Sinds 2 jaar en 3 maanden ligt 17 jarig Ouley in hetzelfde bed.
We willen onze best doen om haar laatste maanden? jaren? (wie zal het zeggen?) zo dragelijk en fijn als mogelijk te maken!

Alleen Fatoumata is normaal en gaat goed naar school. She is the lucky one! Samen met haar moeder zorgt zij voor Ouley.

De komende weken ga ik, samen met Marie en Second home, proberen om zo veel mogelijk te doen voor dit gezin. Alle kleine beetjes helpen Ouley en haar gezin. Voor Aisatu en Cherno is de mogelijkheid naar Second home te komen en naar school te gaan. Ouley willen we op een andere manier helpen. Daarom vraag ik, aan iedereen die dit leest, mee te denken!

Voor nu, een dikke kus voor en van iedereen!

Maaike <3

  • 27 Maart 2010 - 22:13

    Annette:

    Hoi lieve Maaike,

    Tja, ook ik word stil bij het zien van deze foto's en heb dan ook veel bewondering voor je dat je deze mensen gaat helpen. Good luck meid.

  • 28 Maart 2010 - 11:04

    Miriam:

    Meid!

    Ik heb een inhaalslag gemaakt met het lezen van ál je verhalen,, ten eerste wil ik zeggen dat ik t echt heel stoer en dapper van je vind hoe jij je daar nu in Afrika red! Echt respect! Ondanks alle tegenslage die je hebt met het project e.d. je gaat gewoon door!

    Van alle verhalen is dit laatste verhaal wel het meest heftigst, vooral ook met de foto's .. Heb zitten denken.. het is zeker niet mogelijk om Ouley een keer mee naar buiten te nemen, zodat ze is wat anders ziet dan de kamer waarin ze ligt.. nogmaals ik weet niet of het mogelijk is, maar ik denk wel dat ze dat heel fijn zou vinden..

    In ieder geval, veel succes daar met het project! en ik kijk uit naar je volgende verhalen! :)

    Liefss Miriam

  • 28 Maart 2010 - 19:04

    Anita:

    Hey Maaike,

    Je verhaal én de foto's raken erg... Super dat je op deze manier een kleine (of grote) bijdrage kunt leveren. Zal erover nadenken of ik nog iets weet. Vind de opmerking van Miriam in ieder geval wel erg goed, denk dat het misschien wel erg fijn is om eens weer buiten te zijn inderdaad...

    Heel veel liefs uit ons kleine kikkerlandje van ons allemaal

  • 29 Maart 2010 - 20:53

    Mamma:

    inderdaad de donkere kant, en dan nog kom je hier puur per toeval terecht. Veel ellende speelt zich af achter gesloten deuren. Maar je doet het geweldig!!!!! Doe wat je kan!!!! Jij maakt het verschil!
    Heel veel liefs voor jou en alle mensen om je heen. En vooral voor "the princess and the Queeen!"

  • 01 April 2010 - 12:02

    Dag Maaike:

    het is al weer een week verder dat ik dacht maar weer iets van my te laten horen. morgen maken annet en huub zich weer klaar voor de reis naar jou toe en ik zal ze een kleinigheid mee geven voor dat langdurig zieke meisje daar kan je misschien iets mee doen.

  • 01 April 2010 - 13:27

    Oma:

    Nog even verder, was al verstuurd voordat ik erop verdacht was. Ik vraag Huub en Annet om een beer mee te nemen voor iemand blij mee te maken. Groeten van mij.

  • 01 April 2010 - 18:57

    Mamma:

    Inderdaad van oma de beer (hij heet inmiddels Mega) gekregen. Ik denk dat we een extra zitplaats voor hem moeten reserveren! Maar wel heel lief van oma!! Hoe dan ook we zullen zorgen dat ie meekomt. Voor Ouley!
    Tot straks.

  • 02 April 2010 - 12:06

    Ilse:

    hai stoere chick,
    Moet natuurlijk ook maar ffies reageren vind je ook niet?
    Spreken elkaar bijna dagelijks maar wil je toch og ffies een extra keer vertellen dat ik je een enorme topper vind!!!
    Ga lekker door met de dingen die je doet!!! Geniet er van en laat je niet gek maken door alles en iedereen!!!!
    Dikke kus aan me kanjers en met name aan Mary
    En me Golden Gambians
    Tot snel meissie!

  • 03 April 2010 - 14:00

    Christien/klaas:

    hoi maaike
    Het valt zo niet mee, zo zie je maar dat wij het eigenlijk wel heel erg goed hebben. Gelukkig zijn je ouders er nu ook, kan je je verhaal en indrukken met je moeder en vader delen. Ik vind je een echte kanjer. Dikke kus en veel liefs en ook de groetjes an je ouders.

  • 05 April 2010 - 17:19

    Hoy Maaike:

    foikn eem aan dat annet en huub met de beer goed zyn aan gekomen.kon de beer een stoel krygen in het vliegtuig en heeft hy zich netjes gedragen fn niet de boel op stelten gezet. ik heb van huub en annet drie fotos gekregen o.a. maaike met de hond en maaaaaike met chiel, en een foto van je kindertjes in de klas staan op de tafel dat dan kan ik ze steed zien ik kyk iedere dag of er weer een stukje van je is. hebjy nu ook vakantie of mag je lekker ndoor gaan met de kindertjes. leer je hun taal al een beetje. ikzet er weer eenpunt achter. tot horens oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Actief sinds 10 Dec. 2009
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 43892

Voorgaande reizen:

05 Februari 2010 - 04 Juni 2010

Gambia onder mijn voeten

Landen bezocht: